احتمال محدودیت ثبت دامنه org برای ایرانیان و بررسی اقدامات احتیاطی صاحبان دامنه

Avatar
نویسنده: دارا رستگار
دوشنبه 6 تیر 1401
مطالعه: ۴ دقیقه ۰ نظر ۵۰۸ بازدید

اتفاق مهمی که اخیراً در صنعت دامنه رخ داده، انتقال مالکیت و مدیریت ثبت نام دامنه org است. Ethos Capital، شرکت سهامی خاص و فعال در حوزه دامنه، از سال ۲۰۱۹ به‌دنبال خرید org. بوده و اخیراً موفق شده است این کار را انجام دهد. نکته مهم اینکه Ethos Capital سابقه طولانی در محدودیت و سانسور و مسدود‌کردن دامنه‌ها و وب‌سایت‌ها دارد و همین امر باعث نگرانی ایرانیان شده است. در مقاله حاضر، این مبحث را کاملاً بررسی می‌کنیم.

داستان صاحب جدید org. و ممنوعیت ثبت و خرید دامنه برای ایران

پیش‌از‌این، مالکیت org. با کمپانی Public Interest Registry) PIR) بود که شرکت (Internet Society (ISOC مستقیماً آن را اداره می‌کرد. Ethos Capital در سال ۲۰۱۹ سعی کرد نام دامنه org. را بخرد؛ اما با پیگیری‌ها و مخالفت‌های اغلب سازمان‌های غیرانتفاعی و کاربران اینترنت، ICANN، شرکت مسئول سیستم نام دامنه اینترنتی، این معامله را منتفی کرد.

بااین‌حال در ماه نوامبر، دامنه بین المللی org. به ارزش یک‌میلیارد دلار به شرکت Ethos Capital فروخته شد. این بار نیز منتقدان زیادی درباره سوابق این شرکت در سانسور و تصمیمات خودسرانه برای بستن وب‌سایت‌ها و افزایش قیمت هشدار داده‌اند.

Ethos Capital در بیانه‌ی خود به موضوعات مشکوکی که نشان‌دهنده‌ی تصمیمات جدید برای مسدودسازی و سانسور باشد، اشاره‌ای نکرده‌؛ اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که دارندگان نام دامنه org. در سراسر جهان دچار مشکل خواهند شد. البته از‌آن‌جا‌که در سوابق این شرکت ایجاد محدودیت برای کسب‌وکارهای ایرانی نیز به‌چشم می‌خورد، این نگرانی برای ما ایرانیان جدی‌تر و پر‌رنگ‌تر است.

محدودیت org

چرا ممکن است دامنه .org وب‌سایت‌های ایرانی را محدود کند؟

چه راهکارهایی برای مقابله با محدودیت دامنه‌های ایرانی به‌وسیله org. وجود دارد؟

راهکارهایی برای دورزدن محدودیت دامنه org. وجود دارد؛ ازجمله:

  • انتقال مالکیت دامنه‌ به فردی خارج از ایران
  • محدود‌کردن دسترسی افراد به اطلاعات شما در WHOIS
  • ثبت اطلاعات در WHOIS به‌صورت کاملاً مستقل از ایران

نکته مهم این است که اگر مالکان این نوع دامنه‌ها از اطلاعات سکونتی در ایران مانند شماره تلفن و آدرس در ثبت دامنه استفاده کرده‌اند، باید هرچه‌زودتر به‌دنبال راهکاری مناسب باشند تا از مسدودی احتمالی جلوگیری شود.

برای تغییر اطلاعات WHOIS دامنه‌هایی که در پارس پک ثبت شده‌اند بدین صورت عمل کنید:

  1. وارد پرتال کاربری خود شوید.
  2. به قسمت «دامنه‌ها» بروید.
  3. روی اسم دامنه مورد نظر خود کلیک کنید.
  4. در صفحه مدیریت دامنه، گزینه «جزئیات تماس» را انتخاب کنید.
  5. هر اطلاعاتی که از ایران وارد شده را تغییر دهید.
  6. همچنین اگر آدرس ایمیل شما پسوند .ir دارد، آن را تغییر دهید.

اگر صاحب دامنه org. هستید و دامنه خود را از پارس پک دریافت کرده‌‌اید، برای اطلاع بیشتر و دقیق‌تر از اقدامات موردنیاز به پشتیبانی تیکت بزنید. همکاران ما در سریع‌ترین زمان بهترین راهکار را برای جلوگیری از مشکل مسدود‌شدن دامنه در‌اختیارتان قرار می‌دهند. 

راه حل مسدودیت org برای ایران

راه‌حل مقابله با محدودیت ثبت دامنه org چیست؟

محدودیت ثبت دامنه org برای ایرانیان معضل جدیدی است که با تغییر مالکیت دامنه org به شرکت Ethos Capital گریبان‌گیر بسیاری از کاربران سراسر جهان به‌خصوص ایرانیان شده است. اگر می‌خواهید از این محدودیت در امان بمانید، باید خود را به‌عنوان کاربر خارجی با مشخصات غیر ایرانی معرفی کنید یا مالکیت خود را به افراد خارجی منتقل کنید.

سوالات متداول

1. چرا دامنه org برای ایرانیان محدودیت تعیین کرده‌ است؟

صاحب جدید دامنه org یعنی کمپانی Ethos Capital سابقه سانسور و مسدودکردن وب‌سایت‌های مختلف از جمله سایت‌های ایرانی را در پرونده خود دارد. از اینرو پیش‌بینی می‌شود این شرکت با خرید org وب‌سایت‌های ایرانی را مسدود کند.

2. چه راه‌هایی برای دور زدن محدودیت org وجود دارد؟

یکی از روش‌ها تغییر اطلاعات صاحب دامنه هوییز است. همچنین می‌توانید محدودیت بیشتری روی هوییز خود اعمال کنید.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم