بهترین سرور مجازی + راهنمای خرید

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
پنج‌شنبه 1 دی 1401
مطالعه: ۱۲ دقیقه ۰ نظر ۱۶۹۰ بازدید

در دهه گذشته، تعداد کاربران اینترنت بیش از دو برابر شده است؛ به‌همین‌دلیل، تعداد کسب‌وکارهایی که از خدمات اینترنتی برای معرفی یا فروش محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند، با شیب تندی در حال افزایش است. بنابراین، حالا دیگر رقابت کسب‌وکارهای مختلف به حوزه اینترنت نیز کشیده شده است. یکی از راهکارهایی که می‌توان از آن برای بهبود شرایط وب‌سایت استفاده کرد، انتخاب سرورهایی است که بتوانند عملکرد وب‌سایت را بهبود ببخشند. یکی از انواع این سرورها سرور مجازی یا VPS است. اگر قصد داشته باشید تا از سرور مجازی برای وب‌سایتتان استفاده کنید، باید معیارهایی مانند سهولت استفاده و پشتیبانی مناسب و عملکرد مطلوب را مدنظر قرار دهید. باتوجه‌به اهمیت این موضوع، در این مقاله از بلاگ پارس پک، می‌خواهیم به معیارهایی اشاره کنیم که برای انتخاب و خرید بهترین سرور مجازی باید به آن‌ها توجه کنید.

VPS و انواع آن ازنظر نحوه مدیریت سرور

VPS مخفف عبارت Virtual Private Server و به‌معنی «سرور خصوصی مجازی» است. این سرورها نسل بعدی سرورها و هاست‌های اشتراکی هستند. با استفاده از این نوع سرورها، سهم مشخصی از منابع یک سرور را در محیطی ایزوله دراختیار خواهید داشت. به‌عبارت‌دیگر، فارغ از اینکه شرکای شما در سرور چه افرادی و با چه میزان استفاده هستند، از همان ابتدا مشخص است که چقدر از منابع سرور مانند هارد دیسک، RAM ،CPU و پهنای باند را دراختیار خواهید داشت. به‌همین‌دلیل، VPSها همواره به‌عنوان یکی از بهترین سرورهایی شناخته می‌شوند که برای کارهای مختلف می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات VPS مانند پارس پک با استفاده از فرایندهای مجازی‌سازی، سرورهای VPS را تولید می‌کنند و دراختیارتان قرار می‌دهند. این فرایندها به ارائه‌دهندگان امکان می‌دهند تا یک ماشین را به چندین نمونه مستقل مجازی تقسیم کنند؛ به‌طوری‌که هر‌یک از آن‌ها سیستم‌عامل و منابع سخت‌افزاری و محیط نرم‌افزاری خاص خود را داشته باشند. بدین‌ترتیب با استفاده از معماری VPS، بسیاری از مشکلات موجود در هاست‌های اشتراکی رفع شده است؛ به‌همین‌دلیل، از آن‌ها به‌عنوان بهترین سرور یاد می‌شود.

ازنظر نوع مدیریت بر سرور، دو نوع VPS وجود دارد: یکی وی‌پی‌اس مدیریت‌شده و دیگری وی‌پی‌اس مدیریت‌نشده.

۱. VPS مدیریت‌شده (Managed VPS)

در این نوع VPS، دسترسی مدیریتی محدودی به سرور خود دارید و ارائه‌دهنده سرور بسیاری از اقدامات فنی را انجام خواهد داد. استفاده از این نوع سرورها به‌‌ویژه برای استارت‌آپ‌ها و افرادی مفید است که دانش فنی زیادی برای استفاده از سرورها ندارند.

۲. VPS مدیریت‌نشده (Unmanaged VPS)

در این نوع VPS، دسترسی کامل و بی‌قید‌و‌شرط به سرور خواهید داشت. دسترسی به Root و نصب سیستم‌عامل مدنظرتان روی سرور، ازجمله عواملی است که دست شما را برای استفاده از سرور باز می‌گذارد. باتوجه‌به این توضیحات، احتمالاً به این نتیجه رسیده‌اید که در سرورهای VPS مدیریت‌نشده، ارائه‌دهنده فقط مسئولیت راه‌اندازی اولیه را بر‌عهده دارد و به‌عبارت‌دیگر، پشتیبانی فنی به شما ارائه نخواهد داد. استفاده از این نوع VPS‌ها برای توسعه‌دهندگان وب و شرکت‌هایی کاربردی است که ادمین سرور دارند.

مزایای خرید VPS

خرید VPS یکی از گزینه‌های اصلی برای انتخاب بهترین سرور است. امروزه، خدمات میزبانی VPS درمقایسه‌با گذشته پیشرفت زیادی کرده است. رسیدگی به این سرورها ساده‌تر شده و در اغلب مواقع، هزینه‌های مربوط به استفاده از آن‌ها کاهش یافته است. حالا دیگر می‌دانیم که استفاده از VPS درمقایسه‌با هاست و سرورهای اشتراکی مزایای زیادی دارد؛ به‌همین‌دلیل، VPS می‌تواند برای کارهای گوناگون بهترین سرور انتخابی باشد.

علاوه‌براین، یکی از معیارهای اصلی برای موتورهای جست‌وجو عملکرد بهینه وب‌سایت است و این همان قابلیتی است که VPSها به شما ارائه می‌کنند. اگر به‌دنبال مزایای این سرورها هستید، درادامه به چند نمونه از مزایای مهم‌ VPS‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. مقیاس‌پذیری پیشرفته

اگر کسب‌وکارتان نوپاست، احتمالاً نیاز چندانی به سرور با منابع زیاد نخواهید داشت؛ اما هنگامی‌که کسب‌وکارتان رونق بگیرد، تعداد مراجعه‌کننده به وب‌سایتتان نیز افزایش می‌یابد و باید منابع سرور را ارتقا دهید. به‌عبارت‌دیگر، انتخاب سرور مجازی به شما امکان می‌دهد تا در ابتدا، برای خرید سرور به صرف هزینه زیاد نیازی نداشته باشید و وقتی به منابع بیشتر نیاز پیدا کردید، سرورتان را ارتقا دهید.

۲. کنترل کامل

در مواقعی که به سفارشی‌کردن جزئیات کوچک روی وب‌سایت خود نیاز دارید، انتخاب VPS می‌تواند به‌ بهترین سرور برای شما تبدیل شود. توجه کنید که سرورهای اشتراکی می‌توانند دسترسی به گزینه‌های مدیریت سرور را برایتان محدود کنند؛ زیرا تغییر در یک تنظیم، ممکن است آن را برای دیگر کاربران سرور اشتراکی نیز تغییر دهد. به‌همین‌دلیل، در این مواقع سرور مجازی می‌تواند بهترین سرور برایتان باشد و کنترل کامل تنظیمات را به شما ارائه دهد.

اگر کسب‌وکارتان به منابع پرقدرت برای حضور موفق در دنیای وب نیاز دارد، باید به‌دنبال خرید بهترین سرور مجازی باشید. برای خرید VPS، هرگز نیازهای کسب‌وکارتان را فراموش نکنید و انتخاب منابع را حتماُ متناسب با نوع کسب‌‌وکار و نیازهای آن انجام دهید. نگران نباشید، در صورت نیاز به منابع بیشتر، با قابلیت مقیاس‌پذیری سرور مجازی، همیشه امکان ارتقای سی‌پی‌یو، حافظه رم و ذخیره‌سازی فراهم است. با هزینه مقرون‌به‌صرفه و پایداری بالای وی‌پی‌اس، کسب‌وکارتان را رشد و توسعه دهید.

۳. امنیت سرور

ازنظر امنیت، VPSها در جایگاه مناسبی قرار دارند؛ به‌همین‌دلیل، می‌توانند بهترین سرور برای وب‌سایت‌های با اطلاعات حیاتی باشند. VPS وب‌سایت شما را در محیطی ایزوله قرار می‌دهد. این محیط را می‌توان به قفس مجازی تشبیه‌ کرد. بدین‌ترتیب، وب‌سایت شما در‌برابر حمله‌های خارجی نفوذناپذیر خواهد شد.

هفت معیار مهم برای انتخاب بهترین سرور مجازی

تا این‌جای مطلب، درباره سرور مجازی و مزایای استفاده از آن اطلاعاتی کسب کردیم؛ اما در‌ادامه باید بتوانیم بهترین سرور مجازی را انتخاب کنیم. ارائه‌دهندگان زیادی در ایران و خارج از ایران وجود دارند که هر‌یک می‌توانند خدمات VPS را به شما ارائه‌ دهند؛ اما برای انتخاب بهترین سرور مجازی در ایران یا در خارج از ایران‌، باید از برخی از معیارهای مهم مطلع باشید. در‌ادامه، به هفت معیار مهمی اشاره می‌کنیم که در انتخاب بهترین سرور مجازی ایران و خارج از کشور باید مدنظر قرار دهید.

۱. آپ‌تایم سرور

آپ‌تایم یکی از معیارهای مهم برای انتخاب بهترین سرور و ازجمله VPS است. این عدد معمولاً به‌صورت درصد بیان می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر در اطلاعات یک هاست عدد ۹۹درصد برای آپ‌تایم درج شده باشد، بدین‌معنی است که مثلاً در دوره‌ای یک‌ماهه، سرور فقط به‌مدت هفت‌ ساعت و آن‌هم به‌صورت منقطع و نه پیوسته از دسترس خارج می‌شود.

بدیهی است که هر‌چه زمان آپ‌تایم سرور شما بیشتر باشد، به همان اندازه وب‌سایتتان مطمئن‌تر خواهد بود. این موضوع هم برای کاربران وب‌سایت و هم برای موتورهای جست‌وجو مانند گوگل اهمیت دارد؛ بنابراین، هنگامی‌که قصد دارید بهترین سرور مجازی را انتخاب کنید، حتماً به زمان آپ‌تایم آن توجه کنید.

۲. سرعت سرور

یکی دیگر از معیارهای مهمی که برای انتخاب بهترین سرور مجازی باید مدنظر قرار دهید، سرعت آن است. فراموش نکنید که سرعت سرور با سرعت لود یک صفحه وب‌سایت متفاوت است. به مدت‌زمانی که سرور برای پاسخ‌دهی به Request کاربر نیاز دارد، سرعت سرور گفته می‌شود؛ بنابراین، هرچه سرور در پاسخ‌دادن به Request‌های دریافتی به زمان کمتری نیاز داشته باشد، سرعت سرور بیشتر خواهد بود. سرعت سرور یکی از معیارهای مهم در سئو وب‌سایت نیز محسوب می‌شود. توجه کنید که می‌توانید از تکنیک‌هایی برای افزایش سرعت لود یک صفحه از وب‌سایت استفاده کنید؛ اما افزایش سرعت سرور به‌هیچ‌عنوان امکان‌پذیر نیست؛ زیرا اساساً این موضوع به خودِ میزبان وب ارتباط دارد.

۳. مدیریت شده یا نشده بودن سرور

پیش‌تر، درباره سرورهای مدیریت‌شده و مدیریت‌نشده توضیحاتی دادیم و حالا دیگر می‌دانید که در نوع مدیریت‌شده VPS، ارائه‌دهندگان برخی از تنظیمات مهم مربوط به مدیریت سرور را انجام می‌دهند. بنابراین، درصورت انتخاب این نوع از سرورهای مجازی، دیگر به تمرکز بر مسائل تکنیکال سرور نیازی نخواهید داشت.

با‌این‌حال، اگر توسعه‌دهنده وب باشید و بخواهید که تمامی تنظیمات را خود به‌تنهایی انجام دهید، انتخاب VPS مدیریت‌نشده گزینه‌ای ایدئال برایتان خواهد بود. توجه کنید که تمامی ارائه‌دهندگان سرور VPS مدیریت‌شده را در فهرست سرورهای خود ندارند. دلیل این موضوع احتمالاً مشکلات فنی مدیریت سرورها، هزینه‌های مربوط به خدمات و… است؛ اما به‌هر‌حال، این معیار یکی از معیارهای مهمی است که در انتخاب بهترین سرور باید به آن توجه کنید.

۴. هزینه

اگرچه هزینه‌های مربوط به VPSها درمقایسه‌با زمانی‌که از آن‌ها کمتر استفاده می‌شد، بسیار کاهش یافته است، هنوز‌هم این معیار به‌عنوان یکی از معیارهای مهم در انتخاب بهترین سرور مجازی به‌شمار می‌آید. درباره هزینه‌های VPS به تقابل همیشگی امکانات به‌ازای هزینه پرداختی توجه کنید و ببینید که در ازای پرداخت هزینه بیشتر، چه امکاناتی به‌دست خواهید آورد و آیا به این امکانات واقعاً نیاز دارید یا خیر.

علاوه‌براین، مراقب VPS‌های خیلی ارزان باشید. هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که ارائه‌دهنده خدمات VPS خود را با قیمتی بسیار کمتر از سایر رقبا به شما ارائه دهد. بنابراین، همان‌طور‌که همیشه به‌دنبال دلیل قیمت گران وی‌پی‌اس هستید، به‌دنبال دلیل ارزان‌بودن قیمت آن هم باشید.

۵. سیستم پشتیبانی مشتریان

شاید یکی از معیارهای مهم برای انتخاب بهترین سرور مجازی در ایران و در خارج از ایران، خدمات مشتریان باشد. هنگامی‌که در دسترسی به سرورتان دچار مشکل می‌شوید یا سرور مجازی دچار ایراد فنی می‌شود، وب‌سایت شما از دسترس خارج می‌شود.

در این مواقع، لازم است تا مشکل ایجاد‌شده روی سرور در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل شود و این همان کاری است که تیم پشتیبانی و ارتباط با مشتریان انجام می‌دهد. بنابراین قبل از خرید سرور مجازی، به کیفیت خدمات پشتیبانی مشتریان آن توجه کنید.

۶. بک‌آپ‌گیری

تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات قرار‌گرفته روی سرور یکی دیگر از معیارهای مهمی است که حین انتخاب سرور مجازی باید مدنظر قرار دهید. با اینکه بسیاری از ارائه‌دهندگان سرور پشتیبان‌گیری خودکار را ارائه می‌دهند، ممکن است بین برخی از گزینه‌های آن‌ها تفاوت وجود داشته باشد.

به‌عنوان مثال، تعداد دفعات پشتیبان‌گیری، فاصله زمانی بین آن‌ها، فراهم‌بودن امکان برنامه‌ریزی سفارشی برای گرفتن بک‌آپ و… ازجمله نکاتی هستند که درباره خدمات تهیه نسخه پشتیبان باید به آن توجه کرد.

۷. امنیت سرور

به‌طورکلی، سرورهای مجازی ازنظر امنیت مناسب هستند؛ اما ممکن است میزان این امنیت از ارائه‌دهنده‌ای به ارائه‌دهنده‌ دیگر متفاوت باشد. برای مثال، اگر VPS شما با استفاده از فناوری Cloud ارائه شده باشد، قطعاً امنیت بیشتری ارائه خواهد کرد. باتوجه‌به خطرهایی که استفاده از سرورهای ناایمن برایتان به‌همراه خواهد داشت، همواره توصیه می‌کنیم که در انتخاب بهترین سرور مجازی، به امنیت آن بیشتر توجه کنید.

خرید سرور مجازی از خدمات میزبانی پارس پک

اگر اولین تجربه‌تان درزمینه سرورهای مجازی است یا دانش کافی در انتخاب بهترین نوع سرور مجازی  ایرانی یا خارجی دارید، پارس پک، یکی از شرکت‌های هاستینگ قدرتمند ایران، به شما کمک خواهد کرد تا بهترین پنل را متناسب با نیازتان انتخاب کنید. برای دریافت هرگونه راهنمایی و مشاوره رایگان از‌طریق تیکت یا تلفن می‌توانید با کارشناسان پارس پک ارتباط بگیرید. همچنین برای مشاهده تعرفه‌ها و اطلاعات بیشتر میتوانید وارد صفحه زیر شوید.

سرور مجازی

جمع‌بندی

امروزه، از سرورها برای کارهای متعددی استفاده می‌شود و بی‌شک، استفاده از سرور برای وب‌سایت یکی از این کاربردهای مهم‌ است. بااین‌حال، هنگامی‌که نوبت به انتخاب سرور می‌رسد، احتمالاً انتخاب بهترین سرور مجازی یکی از کارهای دشواری است که باید انجام دهید. یکی از انواع سرورها، VPS یا سرورهای مجازی است؛ به‌همین‌دلیل، در این مقاله از بلاگ پارس پک، تصمیم گرفتیم تا درباره مزایای استفاده از این نوع سرورها صحبت و به نکاتی اشاره کنیم که برای انتخاب VPS مناسب باید مدنظر قرار دهید.

سؤالات متداول

۱. VPS چیست؟

VPS نوعی سرور است که با استفاده از روش‌های مجازی‌سازی بین افراد مختلف به‌اشتراک گذاشته می‌شود. هر بخش از این سرور خود مانند سروری مستقل عمل می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، ممکن است حتی سیستم‌عامل هر‌یک از این اجزا با جزء دیگر متفاوت باشد.

۲. سرور مجازی ایران یعنی چه؟

سرورها ماهیتی فیزیکال دارند؛ به‌همین‌دلیل، در یک نقطه جغرافیایی قرار گرفته‌اند و بسته به همین موضوع، با نام همان کشوری شناخته می‌شوند که در آن واقع شده‌اند. بنابراین، به وی‌پی‌اسی که در یکی از شهرهای ایران قرار گرفته باشد،  VPS یا سرور مجازی ایران گفته می‌شود.

۳. برای انتخاب بهترین سرور به چه نکاتی باید توجه کرد؟

سرعت سرور، امنیت، میزان آپ‌تایم، سیستم ارتباط با مشتریان و… برخی از معیارهایی هستند که برای انتخاب بهترین سرور باید به آن‌ها توجه کرد. در این مقاله از بلاگ پارس پک، هر‌یک از این معیارها را به‌طورکامل توضیح داده‌ایم.

۴. آیا سرعت لود وب‌سایت همان سرعت سرور است؟

سرعت سرور نقش مهمی در سرعت لود وب‌سایت ایفا می‌کند؛ اما این دو مفاهیمی جدا از یکدیگر هستند. سرعت سرور به مدت‌زمانی بستگی دارد که سرور برای پاسخ‌دادن به هر Request کاربر نیاز دارد.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم