بلاگ چیست؟ ۳ تفاوت بلاگ و سایت همراه‌با جدول مقایسه

بلاگ چیست؟
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
سه‌شنبه 30 خرداد 1402
مطالعه: ۱۲ دقیقه ۰ نظر ۱۱۰۹ بازدید

بلاگ چیست؟ لغتی که ما را به یاد خاطره‌نویسی‌ دهه‌ ۸۰ می‌اندازد. ساخت وبلاگ از دهه ۱۹۹۰ آغاز شد. شور‌و‌شوق وبلاگ‌نویسی در ایران نیز تقریباً از سال ۱۳۸۰ رنگ‌و‌بوی دیگری به خود گرفت. جالب است بدانید که در‌حال‌حاضر، بیش از ۶۰۰‌میلیون وبلاگ در فضای وب وجود دارد. حال این سؤال مهم مطرح می‌شود که این محبوبیت از کجا آغاز شد و نقش وب‌سایت‌ها از کجا شکل جدی به خود گرفت؟ اگر می‌خواهید بدانید که وبلاگ چیست و تفاوت بلاگ و سایت در چه مواردی است، تا پایان این مقاله از بلاگ پارس پک با ما همراه باشید.

بلاگ چیست؟

بلاگ Blog مخفف کلمه وبلاگ نوعی وب‌سایت حاوی محتواهای تجاری یا مجله‌ شخصی است که در فضای وب به‌صورت محتوای متنی پراکنده و با زبان محاوره‌ای وجود دارد که در آن هر پست به‌صورت ترتیب زمانی نمایش داده می‌شود.

تاریخچه بلاگ چیست؟ نگاهی به ماجرای آغاز وبلاگ

درصورتی‌که وب‌سایت را مانند مدرسه در نظر بگیریم، وبلاگ را می‌توان همچون برخی از سالن‌های این مدرسه دانست که هر‌روز در آن مراسمی برپا می‌شود. اگر جزو افرادی هستید که حداقل یک بار خاطرات خود را به‌جای نوشتن در دفتر خاطرات در وبلاگ منتشر کرده‌اند، احتمالاً نام وبلاگ‌های فارسی مانند بلاگفا یا پرشین‌بلاگ برایتان آشناست.

برای درک بهتر تفاوت بلاگ و وبسایت می‌توان گفت وبلاگ معمولاً به‌سبک غیررسمی و محاوره‌ای نوشته می‌شود و کاربران راحت‌تر می‌توانند با نویسنده بلاگ احساس صمیمیت کنند. وبلاگ یا بلاگ را می‌توان بخشی از وب‌سایت نامید که در آن محتوا به‌طور‌منظم منتشر می‌‌شود. محتوای داخل وبلاگ را به‌عنوان «پست» یا «پست‌بلاگ» می‌شناسند. محتواهای بلاگ معمولاً به‌صورت متنی، ویدئویی، صوتی یا عکس است. از‌جمله ویژگی‌های مهم و تفاوت وبلاگ و وبسایت می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

  • وبلاگ چه تخصصی باشد چه شخصی، معمولاً فضای غیررسمی دارد.
  • انقضای محتواهای وبلاگ لزوماً همیشگی نیست. به‌بیان بهتر، ممکن است آخرین مطالب وبلاگ به‌صورت آرشیو‌شده و متعلق به چندین سال پیش باشد.
  • معمولاً وبلاگ همیشه و هر‌روز محتواهای جدید بارگذاری می‌کند. اگر وبلاگی سال‌ها به‌روزرسانی نشده است، به‌معنای غیرفعال‌بودن آن خواهد بود.

به‌کمک وبلاگ می‌توانید شبکه‌ ارتباطی با افراد مختلف بسازید و در‌زمینه مهارتتان به مرجعی کامل تبدیل شوید. بسیاری از وب‌سایت‌ها از‌طریق وبلاگ کاربران بیشتری جذب می‌کنند که به افزایش فروش وب‌سایت منجر خواهد شد. راه‌اندازی وبلاگ به پیچیدگی خاصی نیاز ندارد و حتی ازطریق ایجاد ساب‌دامین در وب‌سایت‌های وبلاگ‌نویسی، پست خود را می‌توانید بنویسید.

blog چیست؟
نگاهی به ماجرای آغاز وبلاگ و تبدیل‌شدن آن به بلاگ

داستان جالب تبدیل وبلاگ (Weblog) به بلاگ (Blog)

در بررسی پاسخ سوال بلاگ چیست، چرخی در تاریخ می‌زنیم. ماجرای وبلاگ‌نویسی از زمانی آغاز شد که جاستین هال در سال ۱۹۹۴ لینک‌های خواندنی خود را در وب‌سایتش منتشر کرد. او برای نوشتن هر پست با استفاده از کدهای HTML، صفحه‌ای جدید می‌ساخت و پستش را منتشر می‌کرد.

ماجرای ظهور وبلاگ چیست؟ در همان سال‌ها، فردی به نام یورن بارگر در انتشار محتوایش برای اولین‌بار واژه وبلاگ (Weblog) را به‌کار برد. درواقع، لاگ (Log) به‌معنای «ثبت اتفاقات» بود و وبلاگ (Weblog) از ثبت اتفاقات در فضای وب حکایت می‌کرد.

در سال ۱۹۹۹، سبک وبلاگ‌نویسی با نوشته‌های پیتر مرهولتس تغییر کرد؛ زیرا سبک نوشتاری‌اش طولانی‌تر و مانند گزارش‌نویسی بود. وی ترجیح داد به‌جای واژه Weblog کلمه Wee Blog را به‌کار برد. آوای Weeblog مانند این است که Blog به‌صورت فعل درآمده است و ما (We) آن را انجام می‌دهیم. سپس، Wee Blog به شکل مختصرتری تبدیل و واژه Blog جایگزین Weblog شد.

آموزش ساخت بلاگ؛ ساخت اکانت در وب‌سایت‌های وبلاگ‌نویسی

در سال ۲۰۰۳، وردپرس اولین پلتفرم بلاگ خود را راه‌اندازی کرد. بله، وردپرس که ما آن را به‌عنوان محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوایی می‌شناسیم، قابلیت‌های دیگر از‌جمله امکان وبلاگ‌نویسی نیز دارد؛ البته به‌‌دلیل حساب پرداخت بین‌الملل برای ایرانیان کاربردی نیست. وبلاگ‌نویسان می‌توانند وبلاگ خود را به‌صورت ساب‌دامین (برای مثال به‌صورت parspack.wordpress.com) روی دامنه وردپرس راه‌اندازی کنند. علاوه‌بر‌این، وب‌سایت‌هایی مانند Blogger و Wix و Medium امکان وبلاگ‌نویسی را برای کاربران فراهم کرده‌اند.

همچنین، با ایجاد حساب کاربری در وبلاگ‌های ایرانی می‌توانید وبلاگ‌نویسی را آغاز کنید. در پاسخ به پرسش «منظور از نوشتن blog چیست؟»، می‌توان گفت تولید محتوا به‌صورت عکس، فیلم، متن یا صدا در بلاگ است؛ بنابراین، اگر محتوای خود را به‌طور‌منظم در وبلاگ‌های ایرانی یا خارجی منتشر می‌کنید، وبلاگ‌نویس خواهید بود.

صفر تا صد هر آنچه باید درباره طراحی و توسعه وب‌سایت و بهترین CMSها برای طراحی سایت بدانید را در مقاله زیر بخوانید.

طراحی وبسایت چیست؟

مفهوم بلاگ در سایت چیست؟

هر وب‌سایت شامل چندین صفحه است که معمولاً اطلاعات ثابتی از کسب‌وکارها را به‌نمایش می‌گذارد. وب‌سایت‌ در قالب فروشگاه آنلاین، وب‌سایت شرکتی، شخصی، نمونه‌کار یا سرگرمی وجود دارند. دامنه وب‌سایت‌ها اکثراً به‌صورت اختصاصی است. در بررسی تفاوت وبلاگ و وبسایت باید بگوییم وبلاگ در وب‌سایت به‌صورت ساب‌دامین یا لینکی از وب‌سایت به‌نمایش درمی‌آید.

برای درک بهتر این سؤال که تفاوت وب‌سایت و وبلاگ چیست؟»، می‌توان گفت وبلاگ بخشی از وب‌سایت خبری یا مجله است که فرد یا سازمان آن را راه‌اندازی و مدیریت می‌کند. وب‌سایت لزوماً شامل وبلاگ نیست؛ اگرچه امروزه بسیاری از وب‌سایت‌ها بخش وبلاگ نیز دارند. در بخش وبلاگ وب‌سایت، به‌طور‌منظم محتوای آموزشی یا خبری در حوزه کسب‌وکار آن وب‌سایت برای کاربران منتشر می‌شود. اگر برایتان سؤال است که «مزیت داشتن بلاگ در سایت چیست؟»، باید بگوییم که به افزایش ترافیک ورودی و اعتمادسازی بیشتر و افزایش نرخ تبدیل وب‌سایت کمک می‌کند.

برای مثال، پارس پک ترکیبی از وب‌سایت و وبلاگ است. در بخش وب‌سایت، محصولات و خدمات پارس پک را مشاهده می‌کنید و در بخش وبلاگ، جدیدترین اخبار و مقالات به‌روز حوزه هاستینگ منتشر می‌‌شود.

سایر تفاوت وبلاگ و وبسایت در این است که وب‌سایت معمولاً اطلاعات آموزشی یا خبری از محصول یا خدمتی را در‌اختیارتان قرار می‌دهد. وب‌سایت‌ها علاوه‌بر داشتن وبلاگ، می‌توانند در‌زمینه معرفی کسب‌وکار یا فروش محصولات در فضای وب فعالیت کنند. باتوجه‌به اینکه وب‌سایت در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند، درآمدزایی از‌طریق وب‌سایت در ازای انرژی و زمانی‌که می‌گذارید، از وبلاگ بیشتر است.

آموزش ساخت وب‌سایت با تهیه دامنه و هاست

برای ساخت وب‌سایت مسیر پرپیچ‌و‌خمی پیش‌ رویتان نیست و فقط به دامنه و هاست نیاز دارید. پس از انتخاب نام دامنه، از‌طریق شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات میزبانی مانند پارس پک، می‌توانید هاست مدنظرتان را تهیه کنید. پس‌ازآن با اتصال دامنه و هاست، می‌توانید قالب مدنظرتان را برای طراحی وب‌سایت پیاده‌سازی کنید. حالا که تفاوت بلاگ و وبسایت را می‌دانید، پس از ساخت وب‌سایت، باتوجه‌به هدفتان می‌توانید بخشی با عنوان بلاگ ایجاد و محتوای مقالات مرتبط با فعالیت وب‌سایتتان در آن منتشر کنید.

تفاوت بلاگ و سایت؛ تفاوت در انتشار، نوع و لحن محتوا

تا این‌جای مقاله، دریافتیم که وبلاگ چیست و چگونه می‌توان آن را راه‌اندازی کرد. در‌ادامه، قصد داریم تفاوت بلاگ و سایت را دقیق‌تر بررسی کنیم. به‌طور‌کلی، اصلی‌ترین تفاوت وبلاگ و وبسایت عبارت‌اند از:

اولین تفاوت بلاگ و سایت این است که وبلاگ معمولاً حالت غیررسمی و آموزشی دارد؛ اما وب‌سایت فضای رسمی‌ دارد که برای مقاصد تجاری یا حرفه‌ای استفاده می‌شود.
در وب‌سایت لزومی برای زمان‌بندی انتشار محتوا وجود ندارد؛ ولی وبلاگ به‌طور‌منظم به‌روزرسانی می‌شود.
وب‌سایت یک صفحه اصلی و چندین صفحه فرعی دارد؛ درحالی‌که وبلاگ لزوماً چنین صفحاتی ندارد.
در بررسی تفاوت بلاگ و وبسایت باید گفت امکان نظردهی در بخش نظرات وبلاگ فراهم است؛ اما در وب‌سایت امکان کامنت‌گذاشتن در صفحات وب‌سایت وجود ندارد؛ مگر اینکه صفحه وبلاگ یا مجله آن وب‌سایت باشد.
وبلاگ در افزایش تعامل با مخاطب و بهبود سئو وب‌سایت موثر است؛ درحالی‌که وب‌سایت در درجه اول به‌عنوان کسب‌وکار آنلاین، دیجیتال مارکتینگ، اخبار یا سرگرمی استفاده می‌شود.

۱. تفاوت بلاگ و سایت در تولید محتوا

محتوای بلاگ در سایت چیست؟ این محتوا معمولاً بررسی موضوعات مختلف باتوجه‌به هدف وبلاگ است. برای مثال، اگر موضوع بلاگ فروشگاه اینترنتی لباس درباره مُد است، معرفی «بهترین کت‌های پف‌دار سال ۲۰۲۳» می‌تواند یکی از موضوعات آن باشد.

نوشتن محتوای مستمر در وبلاگ فروشگاه اینترنتی به سئو وب‌سایت کمک می‌کند؛ زیرا با تعیین استراتژی‌های سئو براساس کی‌وُردهای اصلی، لینک‌سازی داخلی و خارجی را می‌توانید در وبلاگ انجام دهید و ترافیک بیشتری به‌دست آورید. در مثال بالا، اگر کاربری دنبال کت پف‌دار باشد و وب‌سایت شما را پیدا کند، احتمال دارد سایر کت‌های موجود در وب‌سایتتان را مشاهده کند و بخرد.

درمقابل تولید محتوای مستمر در بلاگ، محتوای وب‌سایت معمولاً شامل اطلاعات ثابت مانند اطلاعات تماس با ما، صفحات محصول، قیمت، نحوه ارسال و نمونه‌کار است. برای مثال، صفحه اصلی وب‌سایت شرکتی حاوی اطلاعات کلی درباره خدمات و محصولات آن است. همچنین، برای طراحی وب‌سایت انتخاب گوناگونی از میان قالب‌های متنوع وجود دارد.

برای آشنایی با ۱۵ تا از بهترین ابزارهای تولید محتوا حتماً مقاله زیر را بخوانید.

بهترین ابزارهای تولید محتوا

۲. تفاوت بلاگ و وبسایت در کسب درآمد

شیوه درآمدزایی در وبلاگ چیست؟ زمانی می‌توانید به وبلاگ‌نویسی به‌عنوان منبع کسب درآمد نگاه کنید که استراتژی محتوایی مشخص داشته باشید. پس‌از‌آن با نوشتن پست‌های حمایت‌شده و عضویت کاربران در انجمن یا تبلیغات سایر کسب‌کارها در وبلاگتان، می‌توانید کسب درآمد کنید که البته کار چندان ساده‌ای نیست. برای مثال، برای تبلیغات بنری کسب‌وکارها در وبلاگتان باید زیرساخت‌های قدرتمندی داشته باشید تا درگیر مشکلات کُندی وب‌سایت نشوید.

با‌این‌حال، کسب درآمد از وب‌سایت گزینه‌های متنوع‌تری پیش‌ رویتان می‌گذارد؛ یعنی علاوه‌بر امکان تبلیغات برای کسب‌وکارها، می‌توانید فروشگاه اینترنتی راه بیندازید و در آن محصولات فیزیکی یا آنلاین بفروشید. در هر دو فضا، فراموش نکنید که تبلیغات در وب‌سایت یا وبلاگتان زمانی سودآور خواهد بود که ارزش افزوده برای کاربر یا کسب‌وکار ایجاد کند.

تفاوت بلاگ و سایت
بلاگ و سایت چه تفاوتی با هم دارند؟

جدول مقایسه تفاوت وبلاگ و وبسایت

معیارهای مهم وبلاگ وب‌سایت
تعریف نوعی وب‌سایت پویا و داینامیک است که به‌طور‌منظم به‌روزرسانی می‌شود. مجموعه‌ای از چند صفحه وب است که به‌هم لینک شده‌اند.
ماهیت اغلب غیررسمی و آموزنده است. حرفه‌ای و تجاری است.
نمایش محتوا محتوا به‌صورت زمان‌بندی براساس جدیدترین پست ظاهر می‌شود. ترتیب خاصی ندارد و به نیاز کسب‌وکار بستگی دارد.
به‌روز‌رسانی  محتوا به‌طور‌منظم به‌روزرسانی می‌شود. اغلب محتوای ثابت دارد و فقط در مواقع نیاز مانند واردکردن محصول به‌روز می‌شود.
بخش نظرات  برای تعامل کاربران با مطالب، در انتهای هر مطلب وجود دارد. به‌صورت اختیاری است و معمولاً در صفحات مقاله وب‌سایت دیده می‌شود.
بخش‌بندی بخشی از وب‌سایتی بزرگ است. وب‌سایت صفحه‌ای در فضای وب است که احتمال دارد شامل وبلاگ نیز باشد.
راه‌اندازی و مدیریت  نسبتاً آسان است و به تخصص خاصی نیاز ندارد. به مهارت‌های فنی و تخصصی احتیاج دارد.

بلاگ یا وب‌سایت؟ کدام‌یک را برای کسب‌وکارمان انتخاب کنیم؟

اگر بین انتخاب وب‌سایت یا وبلاگ سردرگم هستید، باید بگوییم که انتخاب هریک از این دو کاملاً به هدف شما بستگی دارد. هدفتان از ساخت بلاگ چیست؟ اغلب کسب‌وکارهای قدیمی در فضای وب‌ وب‌سایت‌هایی ساده و بدون بلاگ دارند که صرفاً حضور آن‌ کسب‌وکار را در فضای دیجیتال نشان می‌دهند. درمقابل، برخی از کسب‌وکارهای آنلاین براساس استراتژی بازاریابی خود توجه ویژه‌ای به بخش وبلاگ وب‌سایت نشان می‌دهند و از‌طریق آن ترافیک بیشتری از گوگل دریافت می‌کنند. به‌طور‌کلی، پاسخ پرسش‌های زیر شما را در انتخاب وب‌سایت یا وبلاگ راهنمایی خواهد کرد:

  • آیا راه‌اندازی وبلاگ یا وب‌سایت با هدف سرگرمی یا تجارت است؟
  • آیا قصد دارید از‌طریق تولید محتوا درآمد کسب‌ کنید؟
  • آیا قصد دارید محصولاتتان را در فضای آنلاین بفروشید؟
  • آیا قصد دارید به‌عنوان مرجعی کامل و معتبر در‌زمینه خاصی شناخته شوید؟

پاسختان به سوالات بالا در مورد ساخت بلاگ در سایت چیست؟ پاسخ به‌ این پرسش‌ها به شما کمک خواهد کرد تا باتوجه‌به هدفی که از راه‌اندازی وبلاگ یا وب‌سایت، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

تفاوت وبلاگ و وبسایت
برای کسب‌وکارها داشتن بلاگ بهتر است یا وب‌سایت؟

جمع‌بندی

بلاگ چیست؟ ساده‌ترین پاسخ سوال این است: بستری که امکان تولید محتوا را برای شما فراهم می‌کند. ساخت وبلاگ در وب‌سایت انجام می‌شود؛ اما همه وب‌سایت‌ها لزوماً وبلاگ ندارند. وب‌سایت و وبلاگ از چند جنبه مهم تفاوت دارند. مهم‌ترین تفاوت وبلاگ و وبسایت شامل موارد زیر است:

  • محتوا: درحالی‌‌که محتوای وبلاگ به‌طور‌منظم به‌روزرسانی می‌شود، محتوای وب‌سایت اغلب اطلاعات ثابتی است.
  • کسب درآمد: کسب درآمد از‌طریق وبلاگ به‌واسطه بازاریابی و تبلیغات کسب‌وکار یا پست‌های حمایت‌شده امکان‌پذیر است؛ ولی محبوب‌ترین راه برای کسب درآمد از وب‌سایت، راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی است.

در این مطلب از بلاگ پارس پک، تفاوت بلاگ و سایت را بررسی و شما را با نحوه ساخت وبلاگ آشنا کردیم. توجه به بخش وبلاگ در وب‌سایت باعث بهبود سئو و جذب کاربران بیشتر خواهد شد. امیدواریم این مطلب به شما در شناخت تفاوت بلاگ و وبسایت کمک کرده باشد. اگر تجربه‌ای در‌زمینه وبلاگ‌نویسی دارید، در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید. همچنین درصورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر برای راه‌اندازی وب‌سایت‌، کارشناسان پارس پک مشتاق راهنمایی شما خواهند بود.

از دهه ۱۳۸۰، وبلاگ‌نویسی در ایران با وب‌سایت‌های بلاگفا یا پرشین‌بلاگ آغاز شد.  پس از مدتی، هرکسی که دستی در نویسندگی داشت، به‌جای یادداشت خاطراتش در دفتر، آن‌ها را در بلاگ منتشر می‌کرد. امروزه، بلاگ‌ها با موضوعات و اهداف مختلف به‌عنوان بخش مهمی از وب‌سایت‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند. با رشد کسب‌وکارهای آنلاین و افزایش وب‌سایت، ممکن است این سؤال برایتان پیش آمده باشد که «بلاگ چیست و چه تفاوتی بین وبلاگ و وب‌سایت وجود دارد؟» این مقاله پاسخ پرسش‌های شما را با بررسی تفاوت بلاگ و سایت در این زمینه خواهد داد.

سؤالات متداول

۱. مزیت ساخت وبلاگ چیست؟

وبلاگ بستری ساده برای اشتراک‌گذاری دیدگاه‌ها و ایده‌ها و تجربه‌های شما با مخاطبان است. همچنین، با داشتن استراتژی محتوایی مشخص ازطریق وبلاگ‌نویسی می‌توانید درآمد کسب کنید.

۲. هزینه ساخت وب‌سایت در‌مقایسه‌با وبلاگ چقدر است؟

هزینه وب‌سایت به عوامل مختلف از‌جمله میزبانی وب و نوع دامنه و طراحی وب‌سایت بستگی دارد.

۳. تفاوت وبلاگ و وبسایت چیست؟

وبلاگ معمولاً محتوای غیررسمی یا آموزنده یا خبری دارد؛ درحالی‌که وب‌سایت با اهداف تجاری و حرفه‌ای راه‌اندازی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم